Strona 1 z 1
Wiedza medyczna
: 23 kwie 2019, o 11:56
autor: Sans
Wiedza medyczna
Do prawidłowego wykorzystywania technik medycznych potrzebna jest również wiedza medyczna sama w sobie. Chakra nie jest rozwiązaniem wszystkich problemów, bez odpowiedniego przeszkolenia techniki będą bezużyteczne, a nawet pogorszą sytuację rannego. Dlatego też wraz z siłą opanowywanych technik, powinna zwiększać się wiedza dotycząca ludzkiego organizmu i prawideł nim rządzących. Można ją odnaleźć w wielu źródłach - księgi, nauki pod okiem doświadczonego medyka, zwoje, a nawet sekcje zwłok. Każdy sposób na zdobycie tej wiedzy jest odpowiedni, jeśli pomoże ona w uratowaniu czyjegoś życia. Każdy chcący parać się sztuką medyczną pierw będzie dążył do powiększenia swojej wiedzy, a dopiero potem do zwiększenia siły swoich technik.
Notka 1: Wiedza zdobywana jest automatycznie wraz z podnoszeniem rangi Iryojutsu. Nie wymaga ona pisania dodatkowych treningów.
Notka 2: Aby poprawnie zdiagnozować zatrucie pacjenta toksynami, substancjami odurzającymi itp. medyk oprócz wiedzy medycznej opisanej poniżej musi posiadać wiedzę z zakresu trucizn na poziomie, na którym znajduje się trucizna w ciele pacjenta. Dopiero te dwa zakresy wiedzy dają nadzieję na poprawne zdiagnozowanie i leczenie pacjenta.
Poziomy Wiedzy
Poziom Poziom 0
Wymagania Brak (Wiedza startowa)
Opis Poziom wiedzy o ludzkim organizmie jaki posiada każdy niewtajemniczony w sztuki medyczne, w tym także cywile. Człowiek taki wie mniej więcej gdzie są podstawowe organy wewnątrz jego ciała (mózg, płuca, serce, itd), a także za co odpowiadają w procesach życiowych. Jego umiejętności jako medyka ograniczają się do niesienia pomocy przy najczęściej spotykanych, niezbyt poważnych ranach - unieruchomienie złamanej lub zwichniętej kończyny, opatrywanie powierzchownych ran itp. W zakresie leczenia chorób i zatruć zna domowe sposoby na złagodzenie bólu gardła i niestrawność.
Poziom Poziom 1
Wymagania Iryojutsu D
Opis Wiedza wykracza poza obowiązującą powszechnie normę. Początkujący medyk potrafi wymienić mniej znane organy, zna budowę ważniejszych narządów jako oko czy ucho, a także potrafi posługiwać się podstawową fachową terminologią dotyczącą elementów organizmu i kośćca. Uczy się sztuki akupunktury, czyli wbijania igieł w ciało człowieka w celach medycznych. Także używanie sztuki medycznej w celach bojowych staje się takiemu komuś nieobce. Oprócz tego poznaje podstawowe narzędzia medyczne do przeprowadzania zabiegów, a także sposób obchodzenia się z nimi. Potrafi bezpiecznie opatrywać rannych, unieruchamiać złamane kończyny aby prawidłowo się zrosła, nastawiać wybite stawy oraz szyć niezbyt rozległe rany cięte lub kłute. Oprócz tego poznaje się podstawowe zasady sztuki medycznej na placu boju i poza nią, co pozwala na profesjonalizm w przypadku pracy w terenie za pomocą medycznych jutsu.
Poziom Poziom 2
Wymagania Iryojutsu C
Opis Pogłębienie wiedzy o ludzkim ciele otwiera nowe możliwości. Medyk bez problemu jest w stanie wskazać wszystkie organy wewnątrz ciała i wymienić ich funkcje. Na tym etapie medyk jest w stanie wskazać konkretne kości i połączenia między nimi, rośnie też jego ogólna wiedza dotycząca funkcjonowania ciała. Przez studiowanie odpowiednich ksiąg, ktoś taki poznaje szczegóły dotyczące układu chakry i punktów Tenketsu. Tutaj też pojawiają się pierwsze zastosowania bojowe medycyny - medyk zna bowiem odpowiednie słabe punkty na ciele człowieka i jest w stanie je wykorzystać, przykładowo trafiając senbonami w konkretne miejsca na ciele wroga. Dodatkowo potrafi on diagnozować uszkodzenia wewnętrzne na podstawie objawów zewnętrznych, np. zażółcenie skóry w przypadku uszkodzeń wątroby, zasinienia w przypadku zakrzepu, itd. Ogromną rolę odgrywa tutaj wcześniej nabyta wiedza, postawienie złej diagnozy jest możliwe, ale mało prawdopodobne.
Poziom Poziom 3
Wymagania Iryojutsu B
Opis Medyk zna dokładne działanie wielu narządów w ciele człowieka i powiązania pomiędzy nimi. Potrafi z wysoką skutecznością zdiagnozować pacjenta na podstawie symptomów i zlecić mu odpowiednią kurację, czasami także lekami własnej produkcji. Pozwala mu na to specjalistyczna wiedza medyczna, godziny spędzone na literaturze tematycznej i, rzecz jasna, praktyka. Rozumie ciało w stopniu wręcz wybitnym i posiada wiedzę która pozwala mu wyjaśnić praktycznie każdy mechanizm i właściwość ciała człowieka. Wszelkie układy w ciele człowieka są dla niego jasne i zrozumiałe, także układ chakry. Pomimo pełnienia głównie funkcji wsparcia, medyk jest w stanie funkcjonować jako pełnoprawny i niebezpieczny ninja.
Poziom Poziom 4
Wymagania Iryojutsu A
Opis Powiedzieć, że medyk wie wszystko, to jak nic nie powiedzieć. Ktoś taki może spokojnie uchodzić za autorytet w dziedzinie medycyny, posiadając wiedzę która pozwala mu na ratowanie żyć nawet bez konieczności używania technik. Stan poszkodowanego, nawet gdy ten jest nieprzytomny, daje mu wystarczająco informacji do wystawienia poprawnej diagnozy i podjęcia odpowiednich ku temu kroków. Problemem nadal pozostają choroby genetyczne i wrodzone kalectwa, niestety są przypadki w których nawet najwybitniejszy medyk nie daje sobie rady. Jednak wszystko inne jest właściwie kwestią czasu, spędzonego na próbach, badaniach i, niekiedy, testowaniu nowych technik z zakresu medycyny.
Wiedza dodatkowa:
Poziom Wiedza o wykonywaniu przeszczepów
Wymagania Wyprawa rangi C
Dodatkowe Aby medyk mógł wykonać przeszczep wymagane jest posiadanie Iryōjutsu na randze A, więcej informacji tutaj: link
Opis Zaawansowana i utajniona gałąź medycyny. Opiera się na wszczepieniu pacjentowi fragmentu czyjegoś ciała. Dzięki temu można odzyskać utraconą nogę, dłoń albo nawet oko. Jej drugie zastosowanie jest jednak bardziej interesująca. Posiadając krew albo szpik kostny innego ninja, możliwe jest przekazanie pacjentowi możliwości genetycznych dawcy. W dużym uproszczeniu - po operacji pacjent może korzystać z umiejętności i technik klanowych, których sam nie posiadał. Wymaga to ogromnej wiedzy od medyka przeprowadzającego operację i precyzji przewyższającej nawet bardzo trudne operacje. Efekt jednak rekompensuje z nawiązką wszystkie trudności.